Anouk Aartman: aandacht cirkels

Hallo allemaal. Mijn naam is Anouk Aartman, ik ben 21 jaar jong en ik heb gekozen voor de minor special needs omdat dit mij erg interesseert en ik hier graag meer over wil leren. Ik ga het hebben over de aandacht cirkels. In de afbeelding hiernaast kun je ze alvast zien. Deze cirkels zijn gemaakt om te kijken hoe goed jij je aandacht bij jezelf en de taak die je moet uitvoeren kunt houden. Dat is ook direct cirkel 1: jezelf en de taak. Als je bent afgeleid do or je omgeving, dus bijvoorbeeld je klasgenoten, publiek, de scheidrechter, enz. dan zit je in cirkel 2: directe afleidingen. Als we nog wat verder weggaan bij de taak dan komen we bij cirkel 3: wat ik eigenlijk zou moeten kunnen. In deze cirkel ben je jouw acties aan het vergelijken met jouw vorige acties. Je hebt bijvoorbeeld vorige week een tentamen niet gehaald en je wil dat dat niet nog een keer gebeurt, of je hebt vorige week een 10 gehaald voor een handstand maar nu lukt het niet. Hierna komen we bij cirkel 4: winnen/verliezen. Je bent alleen maar bezig met winnen of verliezen, ik moet deze penalty scoren want anders verliezen we. Deze cirkel leidt direct tot cirkel 5: gevolgen van winnen of verliezen. Wat zouden andere van mij vinden als ik deze penalty mis, zijn mijn teamgenoten boos op mij? Als laatste hebben we nog de zesde cirkel: zijnsvraag, wat doe ik hier? In deze cirkel ben je helemaal niet met je taak bezig, je vraagt jezelf af wat je hier doet en je denkt bij jezelf ik hoor hier helemaal niet te zijn. Hoe verder je gaat van de eerste cirkel, des te minder aandacht je hebt voor je taak. We willen er eigenlijk altijd voor zorgen dat je alleen maar bezig bent in die eerste cirkel, want dan presteer je het beste.