Carlien Wabeke : dankbaarheid oefenen!

Ik ben Carlien Wabeke. Ik ben 20 jaar en woon in Warmenhuizen.
Ik zit in mijn 3e jaar van de ALO en volg nu de minor Special needs.
Ik loop momenteel stage bij Heliomare ‘De Ruimte’. Ik werk daar met kinderen met een meervoudige beperking.

Dankbaarheid oefeningen

Dankbaarheid is een heel belangrijk concept als het gaat om positieve psychologie. Als je weet waar je dankbaar voor bent, gaat het positief kijken naar bepaalde dingen al veel makkelijker. Voor mij helpt het om elke ochtend en avond een bepaalde oefening te doen zodat ik mijn dag positief begin en afsluit. Je schrijft ’s ochtends de volgende dingen voor jezelf op:

  • Ik ben dankbaar voor de volgende 3 dingen…..
  • Wat zou vandaag compleet maken…..
  • Ik voel me vandaag….. 

Door dit ’s ochtends op te schrijven ga je goed nadenken over de dingen die je al hebt waar je dankbaar voor bent. Dit helpt om positief te denken en de negatieve dingen even te vergeten.
’s Avonds voor het slapen gaan sluit je af met de volgende vragen:

  • 3 mooie/fijne dingen die vandaag zijn gebeurd….
  • Wat had vandaag beter kunnen maken….

Door middel van deze 2 vragen her-beleef je de dag weer even en denk je na over het positieve wat er die dag is gebeurd. Hierdoor zul je een dankbaar gevoel ervaren.